jom jenguk2 sambil tengok2 blog ilmiah ni

Monday 6 February 2012

PEMBINAAN UJIAN


Item Ujian
Biasanya kita menganggap pembinaan item dalam ujian Bahasa Melayu sebagaiperkara mudah. Hanya apabila item-item ujian ini ditadbirkan kepada pelajar-pelajar barulah timbul pelbagai masalah umpamanya dari segi konsep, tiada jawapan yangtidak digunakan langsung, item yang terlalu mudah dan sukar, item yang bertindan,arahan yang tidak jelas, rangsangan yang kabur, tidak ada pengkhususan dalam bidangyang disoal dan item yang tidak seimbang dengan pemarkahan serta pelbagaikesalahan lain. Kesalahan-kesalahan ini akan menjejaskan kesahan dankebolehpercayaan bahan ujian kita itu. Oleh yang demikian kita perlu sedar tentangbeberapa aspek pembinaan item-item ujian bahasa Melayu di peringkat sekolahmenengah.Sebelum membina sesuatu item ujian kemahiran bahasa, kita perlu menentukan tujuanujian itu dibuat, apa yang hendak diuji, jenis dan bentuk item ujian, bagaimana item ujianitu ditadbirkan dan bila serta masa ujian itu dijalankan. Item-item yang dibina dan dipilih juga hendaklah berasaskan kepada kemahiran-kemahiran bahasa, objektif dan isikandungan pelajaran.Selaku guru bahasa kita seharusnya sedar tentang kedudukan dan kepentingan ujiandalam penilaian pendidikan bahasa untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaianpembelajaran pelajar-pelajar, kelemahan dan kekuatan pelajar-pelajar dalampembelajarannya. Ini berguna bagi guru dalam memperbaiki dan mempertingkatkansesuatu pengajaran dan pembelajaran.
Jenis-jenis Ujian
Berbagai-bagai jenis ujian dapat digunakan dengan berkesan sekiranya ia dirancangdan sesuai pula dengan kemahiran yang hendak diuji. Dalam pengajaran pembelajaranbahasa KBSR dan KBSM, penguasaan pelajar-pelajar terhadap kemahiran mendengar,bertutur, membaca dan menulis perlu diuji dengan menggunakan pelbagai jenis ujiandan teknik pembinaan item ujian yang sesuai. Di bawah ini diperturunkan beberapa jenis ujian iaitu:i.objektif danii.subjektif 
Objektif 
Sesuatu ujian itu dikatakan ujian objektif kerana pemeriksa yang berlainan akanmemberi markah yang sama apabila memeriksa kertas yang sama. Ujian objektif dibentuk daripada beberapa item objektif yang boleh diperiksa secara objektif iaitupemeriksa-pemeriksa berlainan memperoleh skor yang sama ketika memeriksa tindakanbalas yang serupa ( Gronland, 1977). Kenyataan ini menunjukkan objektiviti sesuatuujian itu merujuk kepada bagaimana skor diperoleh. Item ujian jenis objektif ini memerlukan pelajar menulis atau memilih satu jawapan yang betul atau paling baik.Antara item ujian ini termasuklah item jawapan pendek, item jenis padanan, item jenisaneka pilihan dan kloz.Item objektif boleh dibahagikan kepada dua jenis berdasarkan cara tindakbalas yangdiberikan kepada pelajar iaitu:
a.item respons bebas ( jenis sumbangan)
b.item respons tetap ( item objektif pilihan)
Item Respon Bebas
Soalan jenis ini memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan jawapan sendiri padaruang yang disediakan. Biasanya jawapan ditulis di hujung soalan atau dalam kotakyang disediakan. Di bawah ini ditunjukkan beberapa contoh jenis item respon bebas.i.
Jenis soalan
:contoh
a) Imbuhan apakah yang terdapat dalam perkataan kemahiran ?
(ke - an)
b) Apakah lawan bagi perkataan untung ?
( rugi)
ii.Item Melengkapkan Penyataan
Contoh:a)Kita mesti naik bas ke rumah Nasharudin kerana rumahnya _____(jauh) dari tempat ini.b) Ariff pernah _________(tinggal) di Kuala Lumpur.
Item Respon Tetap ( Item Objektif Jenis Pilihan)
Soalan jenis ini memerlukan pelajar memilih jawapan betul atu paling tepat.Jawapan mungkin dipilih daripada dua atau lebih pilihan. Item-item itu ialah formatSalah-Betul, Padanan, dan aneka pilihan.i.
Item Salah-Betul
Item ini dikenali sebagai Item Dua Pilihan iaitu item yang mengandungi penyataan yangperlu ditandakan dengan dua pilihan sahaja iaitu:betul (B)atau salah (S).  Ada ketika guru menggunakan setuju (S) atau tidak setuju (TS) pada kenyataan atau ya (Y) atau tidak (T) pada soalan.

Format-format ini dikira sebagai item-item dua pilihan oleh kerana kesemuanyamelibatkan penerimaan atau penafian.Contoh bagi Item Dua Pilihan:
a)Nyatakan sama ada pernyataan berikut Betul atau Salah.
i)Simpulan bahasa kaki bangku bermaksud orang yang berjalantanpa kasut 
.b)Nyatakan Ya atau Tidak pada pernyataan berikut:
i)Bahasa adalah sesuatu yang diwarisi. Ya/Tidak

Item Padanan
Item Padanan atau Suaian

biasanya mengandungi dua ruangan senarai yangmengandungi perkataan atau frasa.perkara . Ruangan A dipanggil pokok soalan(premise) dan ruangan B dipanggil jawapan (response). Pelajar dikehendaki memilih jawapannya dengan memadankan objek/ perkara yang berkaitan di ruang A denganobjek/ perkara diruang B.
Contoh :Padankan kata bilangan dengan contoh yang diberi dengan menggunakangarisan lurus untuk menghubungkan kotak-kotak yang diberi.
Ruangan A(Kata Bilangan)
Ruangan B(Contoh)
1.Kata Bilangan Tentu.
A.    Separuhbahagian hartanya akan diserahkan kepadarumah anak yatim. Himpunan. 
2. Kata Bilangan 
B. Aminah mempunyai dua ekor arnab
3. Kata Bilangan Pecahan 
C. Pelajar kelas itu mengeluarkan buku masing-masing apabila guru masuk ke kelas
4. Kata Bilangan Pisahan
D.Kelima-lima pelajar diarahkan supaya berjumpa denganPengetua.

iii.Item Aneka Pilihan
Item aneka pilihan merupakan jenis ujian objektif yang paling popular sekali di kalanganpembina item ujian. Item aneka pilihan adalah dari golongan item jawapan tetap keranadiberikan tindakbalas terbatas. Jenis item aneka pilihan adalah seperti yang berikut.a.Item aneka pilihan berbentuk
soalan
Contoh:
1.Di antara ayat-ayat berikut yang manakah ayat suruhan?
(A)Jangan lari
(B)Padamkan lampu itu.
(C)Sila duduk sekarang.
(D)Harap anda dapat datang esok.

b.Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap
Contoh:
1.Ayat yang tergolong dalam ayat selapis ialah
(A)Jika dia rajin dia lulus.
(B)Mereka membaca buku di perpustakaan.
(C)Guru yang gemuk itu ditimpa kemalangan.
(D)Sungguh mustahil untuknya melarikan diri.

c.Mengisi Tempat Kosong
Contoh:1.Air di dalam kolam itu _______ kerana hujan sudah lama tidak turun.
(A)keringan
(B)mengeringkan
(C)kekeringan
(D)berkeringan

d.Jenis Jawapan Terbaik
Contoh:
1.Definisi terbaik bagi kata adjektif ialah kata yang
(A) menunjukkan sifat sesuatu.
(B) menerangkan keadaan bagi sesuatu kata nama.
(C) menjadi unsur inti dalam binaan frasa adjektif.
(D) mempunyai satu kata adjektif dan unsur-unsur keteranganlain seperti kata bantu atau kata penguat.

e.Analogi
Contoh:Arahan: Tiap-tiap pasangan perkataan di bawah diikuti empat pasang perkataan. Pilih pasangan yang mempunyai perkaitan dengan pasangan awal
hitam : putih
(A) kain : merah)
(B)merah : tua
(C)merah : hijau
(D)merah : jambu

f. Antonim
Contoh:
Arahan :Tiap-tiap soalan dimulakan dengan perkataan berhuruf besar dan diikuti oleh lima perkataan. Pilih perkataan yang berlawanandengan perkataan berhuruf besar.
PEMARAH
I.Penyabar
 II.Pengampun
III.Pendamai
IV.Peramah
(A)I dan II sahaja
(B)I dan IV sahaja
(C)II dan III sahaja
(D)III dan IV sahaja

g.Jenis Negatif 
Tumpuan pelajar dipusatkan kepada mencari fakta yang salah. Pokoksoalan sering mengandungi perkataan kecuali, bukan, tidak,dan lain-lain.
Contoh:
Semua kata ganda di bawah mempunyai aspek makna yang sama kecuali
(A)labi-labi.
(B) rama-rama.
(C)kuda-kuda.
(D) kura-kura.

h.Item Jenis Cantuman
.Contoh (a) : Cantuman jenis sesuai/ tidak sesuai
1.Pilih ayat atau ayat-ayat yang menggunakan kata yang berhuruf condong dengan betul dan tentukan bahawa anda memilih cadangan jawapanyang paling sesuai.
ii. Mereka menyokong dan memapah lelaki yang hampir pitam itu agar tidak rebah.
II.Orang ramai menyokong langkah langkah pihak berkuasamembenteras kegiatan cetak rompak.
III.Setiap bulan abanglah yang menyokong persekolahan kami bertiga.
IV.Para pelajar sekolah itu diminta menyokong pasukan bolabaling sekolah mereka yang akan bertanding esok.
(A)I dan III sahaja
(B)II dan IV sahaja.
(C)I, II dan IV sahaja
(D)I,II, III dan IV

Contoh
(b): Jenis cantuman aneka pelengkap yang mempunyai urutan/sekuen.
1.Di bawah ialah senarai rujukan hormat tetamu yang hadir dalam satu majlis. Susun senarai di bawah mengikut urutan keutamaan.
i.Yang Berusaha
ii.Yang Amat Berhormat
iii.Yang Berhormati
v. Yang Berbahagia
(A)I, II, III dan IV
(B)II, III, IV dan I
(C)III, II, I dan IV
(D)IV, III, II dan I

2.Susunan pembuka kata ucapan di atas mengikut urutan yang betul ialah
(A)I, II, III, IV, V
(B)I, III, II, V, IV
(C)I, IV, III, II, V
(D)I, V, II, III, IV

Aras kemahiran item objektif aneka pilihan
Item objektif aneka pilihan boleh dibina untuk semua aras kemahiran bidang kognitif dibawah kategori Taksonomi Bloom.
Aras kemahiran dalam bidang kognitif
Kata-kata kerja
1.Pengetahuan
Aras ini menguji kebolehan pelajar mengingat kembali fakta, erti, istilah,prinsip, hukum, definisi yang dipelajari
Manakah, Apakah,Siapakah, Bilakah,Berikan,Senaraikan, Nyatakan
2.Kefahaman
Aras ini menguji kebolehan kebolehan pelajar memahami,menterjemah,meninterpretasi, menukar dan menjelaskan fakta, konsep, hokum, teori yang telah dipelajari
Huraikan,Benarkan,Jelaskan,Terangkan,Tukarkan, Mengapa
3. Aplikasi
Aras ini menguji kebolehan pelajar menggunakan fakta, konsep, hukum, teori,prinsip, pengetahuan dan kemahiran untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan.
Tunjukkan, Kirakan,Selesaikan,
Demonstrasikan, Susunkan,Uruskan, Gunakan
4.Analisis
Aras ini menguji kebolehan pelajar membanding dan menghuraikan faktor-faktor kesamaan, perbezaan dan perhubungan di antara satu sama lain.
Bezakan,
Bandingkan,Asingkan, Tafsirkan,Bahagikan, Klasifikasikan
5.Sintesis
Aras ini menguji kebolehan pelajar mencantumkan, menggabungkan dan mengintegrasikan fakta-fakta atau idea-idea yang berkaitan
Gabungkan, merekabentuk,Bentukkan, Kumpulkan,susunkan, Gubahkan,Karangkan
6.Penilaian
Aras ini menguji kebolehan pelajar membuktikan, menilaikan, mengesahkan,mengkritik, merumuskan, atau memberi pendapat sesuatu penyataan, ciptaan,karya, prinsip, teori dan sebagainya.
Nilaikan, Rumuskan,Tafsirkan, Kritikan,Bandingkan, Ulaskan,Bezakan, Huraikan,Buktikan.

 Teknik Kloz
Teknik menggunakan ujian kloz sebagai alat bagi menguji kefahaman bacaan boleh digunakan untuk pelajar-pelajar sekolah rendah dan menengah. Sungguhpun teknikkloz memerlukan prosedur tertentu dari segi pembinaan ujian, pentadbiran danpemarkahan, ini semua tidak sukar dilakukan, dan sepatutunya boleh diuruskan oleh guru-guru bahasa Melayu. Dalam ujian kloz pelajar diminta mengisi tempat kosong yang telah sengaja dikosongkan oleh guru/ penguji dalam sesuatu keratan bacaan.Pada mulanya, pelajar diminta melihat dan membaca keratan itu secarakeseluruhannya. Kemudian, berasaskan kefahaman mereka ke atas teks itukeseluruhannya, mereka akan mencuba mengisi tempat yang dikosongkan dengan perkataan yang paling sesuai menurut makna keseluruhan teks.
Contoh:Isikan tempat-tempat kosong dalam petikan berikut dengan perkataan-perkataanyang sesuai, berdasarkan senarai.
Kerajaan negeri Johor bersedia ______ sedikit bantuan yang diperlukan _____ pihak persendirian dalam usaha ______ bangunan tambahan di kawasan rumah _______ yatim di situ untuk menampung _______ mereka. Sumbangan yangsentiasa ______ masuk dari penderma-penderma atau _______ hartawansecara tidak langsung ______ membantu mereka dalam menjalankan ______ untuk memberi didikan serta ______ yang sempurna kepada kanak-kanak berkenaan.

Soalan Subjektif 
Ujian subjektif ialah ujian yang terdiri daripada soalan yang memerlukan pelajar memberi tindak balas secara lisan atau bertulis. Tindak balas pelajar mungkin bebasatau terhad. Sekiranya bebas, tindak balas itu adalah karangan dan sekiranya terhad, iamungkin merupakan satu ayat sahaja. Tindak balas yang dikehendaki ditentukan olehpenggubal soalan ujian itu. Soalan ujian subjektif boleh dibahagikan kepada item jenisstruktur dan esei. Soalan esei pula terbahagi kepada dua jenis iaitu tindak balas terhaddan jenis tindak balas lanjutan.
i.Item Jenis Struktur 
Item jenis struktur merupakan item-item yang disusun dan diatur secara sistematik danberkembang untuk menjadi rangka kepada satu persoalan yang lebih besar atauberkaitan dengan satu-satu tema. Ini terbentuk daripada satu atau dua bahagian iaitu jawapan yang mengandungi beberapa patah perkataan dan bahan-bahan yang disertakan pada soalan.
Item-item struktur ini memberi pelajar panduan/ bimbingan/ rangka serta memberirangsangan / bahan asas untuk memulakan jawapan. Ia juga memberi tanda isyaratyang tetap bagi bertindak balas terhadap soalan berdasarkan petunjuk markah danruang jawapan yang disediakan. Dalam pembinaan item ini, beberapa item pendekboleh dihubungkan menjadi set item-item yang dibentuk dengan menggunakanrangsangan yang sama. Sebagai satu ujian ringkas mengenai sesuatu tajuk/ perkara ,item struktur sebenarnya mengandungi elemen item objektif dan item esei.
Jenis soalan struktur ini mengehadkan isi dan bentuk jawapan seseorang calon.Jawapan yang diperlukan adalah pendek, iaitu satu atau dua ayat sahaja.
Contoh:1.Bina ayat yang mengandungi:
(i) Kata kerja aktif tak transitif ___________________________________________(ii) Kata kerja aktif transitif ______________________________________________                                                                                                                                          ( 2markah )
2.Beri dua contoh perkataan bahasa Melayu yang terkecuali daripadahukum keselarasan vokal.
(ii)____________________________________________________ 
(iii)______________________________________________  ______ ( 2 markah)

ii.Item Jenis Esei
Item jenis esei merupakan item yang memberi peluang kepada pelajar melakukan gerakbalas dalam tulisan dan lisan dengan perkataan sendiri. Gerak balas tersebutmemerlukan jawapan yang meluas dan bebas dari segi mengumpulkan fakta, menilai  fakta, mengatur idea dan mengembeling idea-idea secara logic hingga menghasilkan jawapan yang asli.Item jenis esei boleh mengukur peringkat kognitif yang tinggi. Ia memberi peluangkepada calon membuktikan tindak balas yang lebih kompleks. Tindak balas yangdiberikan itu adalah subjektif dan hanya berbeza dari segi mutu atau merit. Oleh itu,kebolehpercayaan pemarkahannya adalah rendah.
Contoh pembinaan item esei.
a.Tindak balas terbatas (TBT)
1.Pantun merupakan pusaka bangsa Melayu.
(a)Nyatakan tiga bentuk pantun dan berikan contoh bagi tiap-tiapbentuk.
( 9 markah)
(b) Tuliskan sebuah pantun berkait yang mengandungi dua rangkap.( 6 markah)

Item jenis TBT ini membataskan isi dan bentuk tindak balas. Ini dihadkan kepada skopatau topik tertentu. Batasan dan bentuk ini dinyatakan dalam soalan. Item ini berupayamengukur aras kognitif isi yang terbatas. Batasan ini dapat mengurangkan masalahkebolepercayaan pemarkahan.
1.Tindak balas lanjutan (TBL)“ 
Membaca Kunci Kejayaan “. Cogan kata ini menunjukkan betapapentingnya membaca. Bincangkan cara-cara untuk menanam sikap sukamembaca di kalangan pelajar hari ini.( 25 markah )
Pembinaan Ujian
Membina soalan-soalan ujian yang relevan dan boleh dipertahankan memerlukankemahiran teknikal dan kreatif. Banyak keputusan yang berkaitan dengan pelajar adalah dilakukan bedasarkan keputusan ujian atau peperiksaan. Dari itu, guru adalahbertanggung jawab untuk menyediakan ujian dengan teliti dan sistemastik agar kualitiujian dapat dikawal rapi.Pembinaan soalan adalah mudah sekiranya objektif pelajaran, dan hasil pengajaranyang ingin diuji adalah jelas, dan pelan tindakan atau jadual penentuan ujian telahdisediakan. Soalan-soalan yang digubal seharusnya mematuhi pelan tindakan atau jadual penentuan dari aspek-aspek yang berikut:
topik yang akan diuji dan pemberatannya,
kemahiran yang akan diuji dan pemberatannya,
aras kesukaran soalan mengikut taksonomi Bloom, dan
 jenis soalan


No comments:

Post a Comment